Stres – choroba cywilizacyjna XXI wieku?

Witam Cię w kolejnym moim wpisie.

Dzisiaj będzie o ciekawym temacie, jakim jest STRES.  Dotyczy on przecież każdego z nas. 

Opowiem czym on jest, skąd się bierze, jak go niwelować, jakie są jego skutki i oczywiście podzielę się swoimi sposobami na jego eliminacje. 

Gotowy? No to startujemy z czytaniem.


Zacznę od podstawy, czyli czym jest stres.

Najważniejsze to zrozumieć jego istotę i być jego świadomym kiedy się pojawia.

Stres to inaczej atak na twoje terytorium (nazwane inaczej ego człowieka)

Składa się na nie dom, auto, pieniądze, potomstwo, opinie , emocje , agresja fizyczna innych ludzi, praca i pozycja społeczna.

Wyróżniamy trzy reakcje na stres
Są to: Agresja , Lek/Ucieczka i brak reakcji (zamrożenie ) . Ostatnie często prowadzi do depresji.

Inaczej mówiąc stres jest to reakcja organizmu na zagrożenie, które się pojawiło w danym momencie.

Długotrwały stres jest bardzo szkodliwy i prowadzi do różnych zaburzeń układu nerwowego oraz do różnych groźnych chorób.

Jakie są przyczyny ?

Wymienię kilka z nich. Na pewno jest to nieumiejętność zarządzania czasem , planowaniem i efektywnym realizowaniem zadań. Kiedy mamy dużo na głowie pojawiają się myśli jak damy sobie z tym radę , czy zdążymy “ogarnąć” pilne rzeczy. Mogą też wyskoczyć niespodziewane inne rzeczy nieplanowane. One także wywołują stres. 

Kolejną przyczyną jest nadmiar ambicji i perfekcjonizm. Chcemy osiągać coraz więcej , iść dalej , mieć nowsze lepsze rzeczy , gadżety itp. Bycie perfekcjonistą prowadzi do wiecznego niezadowolenia z siebie i swojej pracy. 

Najbardziej powszechną przyczyną to błędna interpretacja a co za tym idzie także błędna reakcja na różne sytuacje w życiu. Ktoś powie coś w naszym kierunku lub zrobi a my to błędnie zinterpretujemy.

Ostatnią przyczyną i źródłem stresu są nagromadzone toksyny w komórkach. Skąd się one biorą ? Głównie z niewłaściwego odżywiania, a także różnych zanieczyszczeń środowiska ( woda i powietrze) 

Przedstawię Ci bardzo skuteczne metody na higienę stresu. Mam nadzieję , że już je stosujesz. Jeśli nie to warto spróbować. 

Przecież codziennie bierzesz prysznic / się myjesz. Dbasz o higienę ciała. Weź codziennie taki wewnętrzny prysznic. 

Pierwsza metoda to różnego rodzaju techniki oddechowe i trening uważnosci tzw. Mindfulness. Jest wiele książek i artykułów w tym temacie   wystarczy przejrzeć księgarnie lub zapytać wujka Google.

Druga bardzo skuteczną metodą jest medytacja przynajmniej 10 min dziennie, a także modlitwa. Bez znaczenia czy w coś wierzysz, czy nie. Zacznij i obserwuj zmiany.

Osobiście szczerze bardzo polecam różne aktywności sportowe jak regularne bieganie , jeżdżenie na rowerze , rolki , nordic walking, jazdę na łyżwach, a także taniec towarzyski lub solo. 

W tym temacie wkrótce napisze osobny artykuł.

Polecam słuchać też spokojnej muzyki, odgłosy natury i pieśni uwielbienia. 

Wybierz się też do ośrodka spa na relaksujący masaż twarzy lub ciała.

Jeżeli sport to dla ciebie “za duży wysiłek ” zacznij spacery w naturze . Co mam na myśli ? Jeziora, łąki, rzeki , lasy w ostateczności parki. Dlaczego w ostateczności ? Dlatego , że w parkach jest dużo ludzi , rodzin z dziećmi i dalej dużo hałasu. Chodzi o wyciszenie umysłu lub rozmowę z samym sobą.

Las ma też tę przewagę ,że nawdychasz się czystego tlenu poprawiający układ oddychania i dotlenisz komórki.

Skoro podałem skuteczne metody , podam także te, które skuteczne nie są. 

Przede wszystkim codzienne spędzanie czasu przed ekranem Tv , smartfona , tablet , laptopa , komputera. Emitują one szkodliwe promieniowanie i w nadmiarze prowadzi ono do stresu.

Kolejny nieskuteczny sposób (stosowany niestety dalej przez część społeczeństwa) to uciekanie w nadmierne picie alkoholu i wszelkiego rodzaju używki lekkie i mocniejsze. Wytłumaczenie zawsze jest takie samo. “Mam to pod kontrolą, nic mi nie jest “. Od wielu osób to słyszałem , niektórych nie ma już na tym świecie:(

Słuchanie głośnej muzyki takiej jak na przykład haevymetal czy różne elektroniczne szybkie bity mogą wywoływać stres. Organizm broni się w ten sposób przed głośnymi dźwiękami. Długotrwałe może prowadzić do głuchoty.

Prawidłowe reakcje na stres bieżący 

  1.  Zacznij żyć tu i teraz. Żyj chwilą obecną. Nie stresuj się tym, co było i co będzie.
  2.  Zaakceptuj porażki . One są naturalną koleją rzeczy w życiu. Niech cię umocnią.
  3.  Zacznij w coś wierzyć. Istnieją na świecie niewytłumaczalne prawa. Zawierz swoje życie wyższej instancji.
  4.  Idź odważnie przez życie . Większość wymówek i obaw to są wirtualne zagrożenia wyprodukowane w twoim umyśle. 
  5. Wybaczaj wszelkie urazy i krzywdy na bieżąco. Bądź pierwszym, który wyciąga rękę do drugiej osoby. Pomagasz dzięki temu sobie i tej osobie.

Jeśli problem stresu jest skumulowany i długotrwały to:

  1.  Znajdź kogoś, kto pomoże odkryć jak funkcjonuje “podświadomość”. Przeczytaj też dwie świetne książki w tym temacie. Sekret i Potęga podświadomości. Polecam
  2.  Odnajdź swoją ścieżkę samorozwoju. Przede wszystkim zacznij jej szukać jeśli nie znalazłeś lub nie odkryłeś jej. Inaczej będziesz wiecznie nieszczęśliwy ( nawet posiadając rodzinę , dom, pieniądze , samochód , dzieci itp.)
  3.  Zaangażuj się w służbę dla innych. Mówię poważnie. Poświęć się dla innych (swój czas). Może to być jakaś organizacja czy wolontariat.
  4.  Poproś kogoś o modlitwę lub błogosławieństwo dla Ciebie. Obserwuj zmiany.

O stresie można byłoby napisać doktorat, ale nie o to chodzi. To tylko część wiedzy , która mam nadzieję wdrożysz do swojego życia. 

Zastanawiasz się co ja wdrożyłem w życie, żeby ten stres ograniczyć ?

Od początku:

Zacząłem biegać i się w tym zakochałem, często chodziłem na spacery w naturze, odrzuciłem większość szkodliwego jedzenia i picia , zacząłem pić koktajle owocowe, wdrożyłem suplementację, ograniczyłem alkohol, brałem udział w wielu wolontariatach, zacząłem się rozwijać na szkoleniach , zdobywałem nową wiedzę , regularnie zacząłem uczęszczać na nabożeństwa ,zacząłem słuchać i śpiewać pieśni uwielbienia, wybaczyłem wszelkie krzywdy mi wyrządzone, swego czasu chodziłem na jogę, jeździłem bardzo dużo rowerem a w tym roku zacząłem tańczyć zumbę fitness, bo bardzo lubię tańczyć🤩

Jak widzisz całkiem sporo tego było i jest. 

Dziękuję bardzo, że czytasz moje artykuły. To dużo dla mnie znaczy.

Jeśli ma on dla ciebie wartość podziel się nim ze znajomymi. Proszę zostaw też komentarz. 

Jakie metody Ty stosujesz, a jakie zastosujesz, żeby pokonać stres ??

Pozdrawiam

Robert

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *