Suplementy – czym są i dlaczego warto je stosować?

Witam Cię w pierwszym wpisie. 

Dziś na podstawie mojej zdobytej wiedzy i doświadczeniu postaram się odpowiedzieć Ci na bardzo popularne dwa pytania:

1. Czym tak naprawdę są suplementy diety?

2. Dlaczego warto je regularnie stosować?

Na końcu tego wpisu podzielę się z Tobą także tym, co ja regularnie stosuję i dlaczego. 

Na początku jednak chciałem również podziękować Ci za to, że czytasz moje wpisy, komentujesz i udostępniasz. 

Zaczynajmy.

W dobie pędzącego świata  obecnie jest trend na bycie zdrowym i bycie fit. Na pewno to zauważyłeś. Rynek suplementów jest obecnie bardzo rozwinięty i cały czas się rozwija. Mamy ich zwolenników, a także przeciwników. 

Według Wikipedii suplement diety jest to -środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnie diety. Będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych, lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy, lub inny fizjologiczny niebędący lekiem.

Do obrotu wprowadzane są w postaci kapsułek, tabletek, drażetek, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem , butelek z kroplomierzem i innych postaciach.

Jako środki spożywcze muszą mieć cechy i spełniać kryteria, za pomocą których charakteryzuje się żywność pod względem jakości sensorycznej, wartości odżywczej i bezpieczeństwa dla zdrowia konsumenta. 

W Unii europejskiej suplementy diety nie były i nie są traktowane jak leki. W Polsce do obrotu dopuszcza Główny Inspektor Sanitarny. 

Jeszcze raz powtórzę: Suplementy to nie są leki! Jednak łagodzą lub niwelują skutki różnych chorób człowieka. Mam na to dowody i historię osób, które je regularnie stosowały.

Człowiek jest tak skonstruowany, że ma różne potrzeby życiowe. Jedna z podstawowych jest potrzeba jedzenia, żebyś mógł przeżyć/przetrwać. Każdego dnia coś jesz. Średnio robisz to 5 razy dziennie ( jedni jedzą jeden posiłek dziennie, inni 3 razy a znam takich co nawet 7 razy dziennie). Pozostaje pytanie, czy zawracasz uwagę na to co jesz i jakie posiada wartości odżywcze?? Nie na kalorie ( większość ludzi też twierdzi, że się odchudza albo że musi zacząć to robić “od jutra”  ) Jeśli nie zwracasz na to uwagi to bardzo niedobrze. Wytłumaczę ci różnice pomiędzy żywieniem a odżywianiem. Podobnie brzmiące słowa używane zamiennie, ale znaczą zupełnie coś innego.

Bardzo ważnym aspektem jest też jakość pożywienia, a nie jego ilość.

Otóż żywienie jest to dostarczanie ludzkiemu organizmowi odpowiednich pokarmów zapewniających utrzymanie jego podstawowych procesów życiowych. Pokarmy te mogą być pobierane w stanie naturalnym lub w postaci różnorodnych potraw i napojów. 

Racjonalne żywienie człowieka jest dostosowane do jego wieku, płci, zapotrzebowania energetycznego, rodzaju wykonywanej pracy, stanu zdrowotnego, klimatu i innych czynników.

Ze względu na rolę w organizmie wyróżniamy 3 podstawowe grupy składników odżywczych pokarmu;

Budulcowe – głównie białka i sole mineralne

Energetyczne – głównie węglowodany i tłuszcze

Regulujące – witaminy, niektóre sole, błonnik 

Pełnowartościowe to te pochodzenia zwierzęcego, a nie pełnowartościowe to te pochodzenia roślinnego, ponieważ nie zawierają niektórych niezbędnych aminokwasów (egzogennych). Ich brak, a także braki witaminowe prowadzą do różnych niedoborów żywnościowych prowadzących do chorób cywilizacyjnych tj. choroby układu krążenia, miażdżyca, nowotwory, cukrzyca, otyłość osteoporoza, kamica żółciowa, marskość wątroby, próchnica zębów itp.

Odżywianie (zdrowe) jest to przyjmowanie substancji korzystnych dla poprawy zdrowia. Zmniejsza ryzyko wystąpienia wyżej wymienionych chorób. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych i wody. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego jest wiele sposobów odżywiania i diet uważanych za zdrowe.

Na pewno słyszałeś o różnych dietach. Ostatnio bardzo popularna jest dieta ketogeniczna polegająca na spożyciu większej ilości tłuszczu na rzecz węglowodanów. 

Ja nie stosowałem żadnej konkretnej diety więc obecnie nie jestem w stanie szczegółowo Tobie ją opisać. Wiem, że zachodzi w niej zjawisko ketozy czy tłuszcze się rozpadają a pacjenci stosujący ja szybko tracą na wadze. 

Przy okazji. Zakładam, że te zasady znasz, ale czy się do nich stosujesz? 

Przypomnę absolutnie podstawowe zasady zdrowego żywienia. 

1. Spożywanie regularnych wartościowych posiłków (min. 4-5 dziennie)

2. Jedzenie warzyw i owoców jak najczęściej. Należy je spożywać w proporcji 3/4 warzyw i 1/4 owoców.

3. Spożywać pełnoziarniste produkty zbożowe.

4. Codziennie wypijać dwie szklanki jogurtu, mleka lub kefiru, częściowo zastąpić można serem.

5. Ograniczyć spożywanie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów, mniej niż 0,5 kg na tydzień)Mięso zastąpić rybami, warzywami strączkowymi i jajami.

6. Ograniczyć spożycie tłuszczu zwierzęcego, zastąpić olejami roślinnymi.

7. Unikać spożywania cukru i słodyczy, zastąpić je orzechami i owocami.

8. Unikać dosalania potraw i produktów zawierających sól. Zastąpić ją ziołami.

9. Wypijać przynajmniej 1,5 l wody dziennie (mężczyźni ok. 2 l)

10. Unikać alkoholu, który dla organizmu jest trucizną.

Mam nadzieję, że dostrzegasz już te różnice pomiędzy żywieniem a odżywianiem. Dlatego jeśli uważasz, że do tej pory tylko żywiłeś swój organizm, pozyskaj jak najwięcej wiedzy o zdrowym odżywianiu i dietetyce z rzetelnych źródeł a najlepiej jak najszybciej skonsultuj się ze sprawdzonym dietetykiem. Przeanalizuj z nim swój codzienny jadłospis, usuń to co ci szkodzi a dołącz to co będzie korzystne dla Ciebie Uwierz mi warto to zrobić dla swojego zdrowia. 

Wróćmy jednak do suplementów, które są głównym tematem tego posta. Dlaczego więc warto włączyć je do codziennej diety?  

Podstawowa ich rola to uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów w naszym organizmie. Pamiętaj też, że nie mogą być one zamiennikiem zrównoważonej diety i nie należy łykać ich w nadmiarze.

Zalecam zdrowy rozsądek. Jednak buntowanie się i całkowita rezygnacja z ich stosowania także nie jest zalecana. Dlaczego ? Wielkie koncerny, które dostarczają żywność do sklepów produkują tony przetworzonej żywności. My jako konsumenci ja kupujemy i spożywamy. W ten sposób nie dostarczamy wszystkich niezbędnych mikro i makroelementów, a także witamin. Uzupełnia je właśnie suplementy. 

Warto przyjmować te, które zawierają magnez, cynk, selen, a także niezbędne kwasy omega 3,6 i 9.

Przyszedł teraz czas, abym podzielił się osobiście co ja stosuje, w jakich dawkach i dlaczego. Więc tak, od momentu poznania firmy, z którą również współpracuje i robienia comiesięcznych zakupów on-line od ok. 2017 roku pije:

Zielona butelkę Chlorofil 25 ml w ciągu dnia ( mały kieliszek) lub dolewam do wody Muszyna z Biedronki. Zastępuje mi on tak naprawdę dwa produkty.

Po pierwsze podnosi poziom energii jak kawa z kofeiną a dodatkowo ma przyjemny miętowy smak odświeżający oddech. Ze szkoleń dowiedziałem się także, że podnosi poziom laktacji u kobiet. Opóźnia także procesy starzenia. Ma jeszcze więcej różnych korzystnych działań.

Biała butelka Duolife dzień 25 ml rano do śniadania. Nie wiem jak to się dzieje, ale rzeczywiście po wypiciu mam energię i siłę do działania, a także wiem, że dostarczyłem swojemu organizmowi niezbędne witaminy naturalnego pochodzenia. Przecież to jest “sok”

Żółta butelka Vit c 25 ml każdego dnia. O witaminie C nie ma co się rozpisywać. Każdy ja zna i wie jak działa. Połączenie owocu dzikiej róży z acerolą i jagodami camucamu. Odpowiada głównie za odporność mojego organizmu. Myślę, że głównie dzięki niej choruje na grypę czy przeziębienie tylko raz w roku (jesień -zima) a czasem raz na dwa lata.

Kapsułki Prostik , jedna do każdego codziennego śniadania. Uzupełniam sobie kolagen, który niezbędny jest w procesie odbudowy chrząstki stawowej. Idealne rozwiązanie dla sportowca, jakim ja jestem. 

Kapsułki Borellis Pro, stosuje tylko wtedy kiedy chce oczyścić organizm z toksyn. Wszystkie składniki stymulują układ immunologiczny. Sporadycznie kilka razy w roku po trzy kapsułki dziennie przez tydzień lub dwa.

Główne zastosowanie to leczenie boreliozy po ukąszeniu przez kleszcza poprzez zlikwidowanie w organizmie krętka boreli. Jeżeli zmagasz się z ta choroba to idealne rozwiązanie dla ciebie.

Kapsułki Proselekt jedna do śniadania. Jego składniki wpływają na zwiększenie zdolności antyoksydacyjnych dzięki wolnym rodnikom. Lepsza praca układu nerwowego i odpornościowego.

Czarna butelka DL Noc 25 ml przed pójściem spać. Osobiście moja ulubiona. Czasem zdarzy mi się wypić więcej takie dobre: ), Dzięki czemu z zasypianiem nie mam problemów, śpi mi się dobrze, rano wstaję w dobrym humorze i pełny energii. Synergicznie działa z DL dzień. Sprawdź różnice na sobie . Polecam osobiście.

Jeżeli mam trochę więcej stresu i wyzwań w życiu to łykam też sporadycznie jedną kapsułkę ProRelaxin. Na mnie działa wyciszająco i uspokajająco. Mniej się denerwuje dzięki nim. Chociaż obserwując niektórych ludzi to myślę , że cała fiolka by im nawet nie pomogła 🤪

Dodatkowo magnez z B6 w kapsułkach z apteki i wyciąg z żeń-szenia.

Jak widzisz trochę tego łykam od lat. A jakie jest twoje podejście do suplementów i czym się suplementujesz ??? 

Albo, dlaczego jeszcze tego nie robisz ?

Jestem bardzo ciekaw opinii na temat postu jak i odpowiedzi na te pytania.

Podziel się w komentarzu.

Do następnego postu, który już niebawem.

Pozdrawiam Robert

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *